فیتنس و فواید فیتنس و هدف از تمرینات فیتنس چیست ؟

فیتنس

فیتنس از ورزش های پر طرفداری است که عموماً با بدنسازی اشتباه گرفته می شود. و ندانستن تفاوت های فیتنس و بدنسازی و انتخاب نادرست نتایج خوبی را به همراه ندارد.

فیتنس یعنی چی؟

ورزش فیتنس به بدنهای باریک و عضلانی که دارای نمای زیبایی از شکم و پهلوهای فیبر میباشد گفته می شود و به این فرم بدنها معمولاً بدنهای فیتنس گفته میشود.

فیتنس چیست ؟

در این ورزش دیگر از آن حجم های افراطی که در پرورش اندام دیده می شود خبری نیست. در واقع این ورزش یک نوع آمادگی جسمانی است که با تمرینات سبک با دستگاه های بدنسازی و ترکیب ورزش های هوازی و قدرتی و پیروی از یک رژیم غذایی سالم می توانید به اندامی زیبا و متناسب برسید. این ورزش به مرور زمان اثر گذار خواهد بود و مصرف داروها در این رشته جایی ندارد و توصیه نیز نمی شود.

فیتنس در بانوان

این ورزش در بین بانوان از محبوبیت خاصی برخوردار است و شاخه خانگی که با استفاده از راه کار های ساده ورزشی و ابزار ساده و دستگاه های ورزشی خانگی رسیدن به اندام فیت را برای خانم های خانه دار آسان تر کرده است.اما نباید از یاد برد که فیتنس زنان با فیتنس مردان متفاوت است. محبوبیت این ورزش در بین جوانان رشته های گوناگونی چون فیتنس مدلینگ را هم از زیر مجموعه این رشته قرار داده است.

فیتنس بانوان

فیتنس مدلینگ چیست ؟

بدنهای باریک و عضلانی که اینبار نیمی از فیبرهای عضلانی خود را همراه با لباسهای نیمه پوشیده به نمایش میگذارند . مدلها و مانکنها که دارای چهره ی مناسب تری نسبت به بقیه هستند وارد این حرفه میشوند و در راستای حرفه ای بنام فیتنس مدلینگ فعالیت خود را جهت شرکت در نمایش های زنده لباس و همچنین تبلیغات و تیزرهای مختلف که همراه با کسب در امدهای چشمگیری میباشد انجام میگردد

آمادگی جسمانی

آمادگی جسمانی در این ورزش نقش مهمی را در سلامت و عملکرد بدنی شخص ایفا می کند. پس با ترکیب یک برنامه متعادل تناسب اندام با زندگی روزمره خود و در نتیجه داشتن سلمت و وضعیت جسمی مناسب می توانید به وزن ایده آل خود برسید.

فواید فیتنس چیست ؟

به یاد داشته باشید تناسب اندام و وزن ایده آل با کمک فعالیت های بدنی و ورزش منظم, تغذیه مناسب, استراحت کافی و خواب با کیفیت, کنترل استرس و داشتن آرامش میسر می شود. داشتن تناسب اندام مزایای بسیاری دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

باعث کاهش خطر بیماری هایی مانند: بیماری قلبی, دیابت, سندرم متابولیک, سرطان روده بزرگ, سرطان ریه و سرطان سینه می شود.

بالا بردن آمادگی جسمانی مانند افزایش قدرت عضلانی و استقامتی, استقامت قلبی و عروقی, انعطاف پذیری, چابکی, سرعت, و تراکم استخوان می شود.

فواید فیتنس

1- سلامت بیشتر

در این ورزش با افزایش قدرت و اندازه قلب باعث میشود, میزان خون بیشتری را پمپ کند و که این کار خود باعث پایین تر بودن فشار خون و طول عمر بیشتری می شود. با پمپاژ بیشتر قلب اکسیژن بیشتری به بدن, مغز و عضلات می شود که خطر ابتلا به بیماری قلبی, حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. افزایش جریان خون به معنی تغذیه بهتر برای بافت ها و حذف بهتر مواد زائد در بدن است که کمک میکند به سلامت و دوام بیشتر بدنی شما.

2- کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش می دهد

استخوان ها, رباط ها و مفاصل را قوی می کند. فعالیت بدنی منجر به تقویت استخوان ها و عضلات ما می شود. با تحمل وزن متناسب با شرایط جسمانی, باعث ایجاد تراکم استخوان در فرد می شود. با انجام تمرینات قدرتی , فشار بر روی مفاصل شما وجود دارد؛ که این فشار به تقویت بافت, قوی تر و انعطاف پذیر تر شدن بافت در آن مفصل کمک می کند.

مطلب مشابه :   نکات چربی سوزی

3- رساندن و نگه داشتن بدن در وزن ایده آل و مناسب

این ورزش باعث افزایش قدرت عضلانی و کاهش چربی و در نتیجه کنترل وزن می شود.

4- بهبود عادت خواب شما

مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم ورزش و تناسب اندام را انجام می دهند, خواب راحت تری به نسبت کسانی که ورزش نمی کنند دارند. زیرا بعد از ورزش بدن شما کم کم خنک می شود و دمای بدن شما افت می کند و به سمت یک خواب راحت و عمیق هدایت می شوید.

5- افزایش سطح انرژی

با بهبود بخشیدن به جریان خون و عادت خواب, سطح انرژی شما در طول روز بیشتر می کند.
انجام این ورزش به خصوص در صبح, انرژی لازم را به شما برای رسیدگی به کارهای روزمره می دهد.

بهبود بخشیدن شکل ظاهری بدن و ایجاد اعتماد بنفس در شما. این امر مخصوصا در خانم ها از اهمیت زیادی برخوردار
است.

6- جنگ با افسردگی

اثر عالی بدنی و ورزش در خلق و خو بسیار سریع است. زیرا جریان خون به مغز افزایش می یابد و اندورفین آزاد می شود. این اندورفین است که باعث می شود شما احساس بهتر داشته باشید و مبارزه با استرس و افسردگی کنید.

هدف شما از تمرینات بدنی فیتنس چییست ؟

می خواهید یک حجم عضلانی بسازید و یا اینکه قدرت ماهیچه های خود را افزایش دهید؟؟
اکثر خانم ها و آقایان ورزش بدنسازی و برنامه فیتنس را یکی میدانند و گاهی آنها را با هم اشتباه می گیرند و با انتخاب نادرست به آن هدفی که مد نظرشان است نمی رسند.

در برنامه این ورزش به بررسی تعاریف دقیق این دو ورزش و تفاوت های موجود بین بدنسازی و برنامه فیتنس پرداخته ایم تا با آگاهی و انتخاب صحیح و خرید ابزار و وسایل مورد نیاز ، ورزش مناسب با شرایط فیزیکی و روحی خود را انتخاب کنید.

در نگاه اول بدنسازی و برنامه فیتنس یکسان به نظر می رسند، در صورتی که تفاوتهایی بین این دو وجود دارد.
بدنسازی از سال ۱۹۶۰ شکل گرفت؛ زمانی که ورزشکاران بدنسازی شروع به استفاده از هورمون تستوسترون برای رشد عضلات و ماهیچه های خود کردند.
به هر حال در بدنسازی احتیاجی به استفاده از دارو نیست و مانند برنامه فیتنس می تواند به شکل طبیعی انجام شود.

تفاوت اصلی بین بدنسازی و برنامه فیتنس

یکی از اصلی ترین تفاوت های بین بدنسازی و فیتنس این است که در فیتنس نیازی به وزنه زدن های سنگین نیست در صورتی که در بدنسازی اصول با هل دادن و کشیدن وزنه های سنگین درگیر هستیم. با وزنه زدن ماهیچه ها سریع تر رشد می کنند و ورزشکاران قدرت بدنی بیشتری بدست می آورند.

یک قانون کلی و عمومی وجود دارد که می گوید وزنه زدن ، نسبتا آسان ترین راه برای رسیدن به توده عضلانی است.
بدنسازان بیشتر به برآمدگی و برجستگی عضلت و قوی و قدرتمند دیده شدن بوسیله عضلات حجیم خود، علاقه دارند در صورتی که برنامه فیتنس در جهت مخالف آن است.

مطلب مشابه :   فیتنس بانوان در ایران

هدف اصلی در برنامه فیتنسی

هدف اصلی متناسب و خوش فرم بودن بدن است. و شما را به سمت یک زندگی فعال و سالم پیش می برد. فیتنس چیزی بیشتر از این نیست اما سوزاندن چربی و کالری اضافی هم در آن صورت می گیرد در بدنسازی مرحله ای به عنوان افزایش وزن وجود دارد؛ در صورتی که در فیتنس لزومی بر بدست آوردن توده عضلانی و حجیم شدن نیست.

تعریف فیتنس با توجه به جنسیت زن یا مرد بودن در جزئیات و تمرینات متفاوت است و برنامه فیتنس زنان در مقابل برنامه فیتنس مردان دارای تمرینات و روش های متفاوتی است.

به همین علت است که آقایان اکثرا به بدنسازی علاقه دارند و خانم ها تمایل زیادی به ورزش های برنامه فیتنس دارند فیتنس نیازی به تمرین روزانه ندارد تفاوت مهم دیگر برنامه فیتنس و بدنسازی در مقدار فعالیت ورزشی است.

یک جلسه بدنسازی ممکن است نزدیک به دو ساعت به طول انجامد ؛ در صورتی که یک جلسه برنامه فیتنس معمول حدود ۴۵ دقیقه زمان می برد.

فیتنس در بانوان

برنامه فیتنس بهترین روش برای خارج شدن از استرس در پایان یک روز گیج کننده و خسته کننده است

مدت زمان تمرین

بدنسازی معمول به یک فعالیت ورزشی دائمی برای یک دوره ۳ یا ۴ بار در هفته به شکل ممتد نیاز دارد تا به نتیجه برسد اما در برنامه فیتنس به تلاش کمتر عضلات نیاز است اکثر بدنسازان پروتئین زیادی مصرف می کنند تحقیقات نشان می دهد که بدنسازان پروتئین زیادی مصرف می کنند؛ به این علت که پروتئین اهمیت زیادی در ساختن عضلات و ماهیچه ها دارد و بسیاری از بدنسازان برای بدست آوردن حجم عضلانی از نوشیدنی های پروتئینی،ماهی و گوشت سفید در برنامه فیتنس خود استفاده می کنند. اما در فیتنس داستان تغذیه متفاوت است.

فیتنس بیشتر بر خوردن غذای سالم مانند سالاد ، سبزیجات و میوه تکیه دارد و بیشتر کسانی که فیتنس کار می کنند اینگونه به نظر می رسد که در حال کم کردن چربی هستند بدنسازان ماهیچه های خود را حجیم می کنند و فیتنس کاران به عضلت خود قدرت می بخشند بدنسازان معمول وزنه می زنند به جای اینکه به آن شکل بدهند و بدنسازی درباره حجیم کردن عضلت جلو بازو، پاها، سینه و پشت کمر است در صورتی که در فیتنس توده عضلانی شکل نمی گیرد.

قوی کردن ماهیچه

فیتنس در باره قوی کردن ماهیچه ها از طریق تمرینات ورزشی است و اصل با وزنه زدن سر و کار ندارید و بر پایه تمریناتی است که در آن کشش عضلت و ماهیچه ها اهمیت دارد ؛اما نه هر عضله ای.
در برنامه فیتنس با یک شکم عضله ای و پاهای فرم گرفته بدون چربی روبرو می شویم در برنامه فیتنس عضلات قوی می شوند، اما نه آنقدر که بر حجم آن افزوده شود برنامه فیتنس بدنسازی درباره رشد عضلت و افزایش حجم ماهیچه ها صحبت می کند اما برنامه فیتنس ماندن در یک تناسب بین لاغری و چاقی و فرم دهی به اندام است.
الان نسبت به تفاوتهای فیتنس و بدنسازی آگاهی پیدا کردید؛ حال با توجه به هدفی که دارید می توانید رشته مورد علاقه خود را انتخاب و با توجه به آن دستگاه ورزشی مورد نیاز خود را خریداری کنید.

ضمن اینکه قبل از انتخاب حتما با کارشناسان فیتنس ساز در ارتباط باشید

کاظم نظمی
کاظم نظمی
مدیر سایت فیتنس ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *