فیتنس چلنج (Fitness Challenge) چیست؟

فیتنس چلنج - فیتنس ساز

آیا تا کنون به ایجاد چالش در ورزش بدنسازی فکر کرده اید؟ فیتنس چلنج می تواند راهی برای تشویق و ترغیب همچنین رضایت ورزشکاران باشد، به گونه ایی که می تواند رقابت سالم و مهیج را برای ورزشکاران به ارمغان بیاورد.

به چالش کشیدن روش فوق العاده ای برای تحریک و تشویق ورزشکاران می باشد. مهمتر از آن، همچنین به بهبود میزان ماندگاری و ایجاد حس اجتماعی در بین شرکت کنندگان کمک می کنند

در این مقاله سعی بر آن داریم که به مزایای استفاده از چالش در بدنسازی و پرورش اندام نگاه کنیم و به طور خلاصه به نحوه برگزاری و اجرای آن بپردازیم و همچنین به مواردی چون فیتنس چلنج چیست ؟ هدف از فیتنس چلنج چیست؟ برای موفق شدن در این حوزه چه کارهایی باید کرد؟ پرداخته ایم.

فیتنس چلنج (Fitness Challenge) چیست ؟

فیتنس چلنج که واژه انگلیسی می باشد به معنی چالش بدنسازی می باشد هدف این رشته بیشتر از یک مورد می باشد که ورزشکاران می توانند با تمرینات و حرکات مختلف خود را به چالش می کشند که چندین حرکت تعریف می شود که زمان به پایان رسیدن این حرکات بسیار حائز اهمیت بوده و تعیین کننده برنده مسابقه می باشد.

یعنی ورزشکاران رشته پرورش اندام یا بدنسازی در این ورزش خود را به چالش می کشند و این ورزش به گونه ایی می باشد که چندین آیتم از حرکت بدنسازی به صورت متوالی توسط داوران طراحی می شود که آن حرکات می تواند پرش روی جعبه، حرکت پارالل، حرکت لانچ راه‌رفتنی، حرکت سیت‌آپ با وزنه و حرکت برپی با دمبل و چنین مواردی باشد که هر کدام از شرکت کنندگان کمترین زمان را برای انجام این موارد داشته باشد پیروز میدان خواهد بود.

رشته فیتنس چلنج رشته جدیدی است که فدراسیون جهانی بدنسازی در سال 2021 بنا کرده و برخلاف دیگر مسابقاتش، چالش تناسب ‌اندام و نمایش بدن یا همان فیگور گرفتن را ندارد. به نحوی که ورزشکاران می‌توانند از لباس‌های ورزشی یا هر ترکیبی به صلاحدید خود استفاده کنند.

ورزش فیتنس چلنج

فیتنس چلنج دو مزایای خیلی مهم دارد که به ورزشکاران انگیزه می دهد تا تمرینات خود را به منظور موفقیت تا حد قابل توجهی افزایش دهند تا منجر به موفقیت و پیروزی شود که برای باشگاهی که تمرین انجام می شود نیز ارزش بالایی خواهد داشت، مورد بعدی این است که به واسطه تمرین و تکرار ورزشکاران به صورت سه یا 4 جلسه در ماه در باشگاه حضور خواهند داشت.

فیتنس چلنج به شرکت کنندگان یا ورزشکاران این ورزش فرصت می دهد تا برنامه غذایی و تمرینی معینی داشته باشند تا به هدف خود برسند این رشته باعث می شود تا ورزشکاران با احساس مسئولیت پذیری و انگیزه بالاتری تمرینات خود را انجام دهند.

اعضای باشگاه علاوه بر اینکه می توانند با بدنسازی هیکل زیبایی داشته باشند می توانند اهداف دیگری داشته و با ذهنی قوی برنامه تمرینی مناسب خود را برای مسابقات فیتنس چلنج آماه کنند.

مسابقات فیتنس چلنج اولین بار به صورت دو قسمت طلایی و نقره‌ای برگزار شد، تفاوت این دو در ایستگاه‌های آن است. مثلا در سبک طلایی حرکت اول، بارفیکس ایستاده است در حالی که در نقره‌ای حرکت اول بارفیکس خوابیده است و …

مسابقات فیتنس چلنج - فیتنس ساز

چلنج چیست؟

چلنج به تنهاییبه چالش کشیدن به مبارزه طلبیدن معنا می دهد اما ترکیب آن با کلمه یا ورزش فیتنس به چالش کشیدن ورزشکاران در ورزش فیتنس می باشد

دسته بندی چالش فیتنس بر اساس سن و جنسیت

چالش فیتنس مردان: ورزشکاران بین ۲۴ تا ۴۰ سال

چالش فیتنس بانوان: ورزشکاران بین ۲۴ تا ۳۵ سال

چالش فیتنس جوانان: ورزشکاران زیر ۲۳ سال

چالش فیتنس مردان بالای ۴۰ سال

چالش فیتنس زنان بالای ۳۵ سال

چرا Fitness Challenge ؟

این ورزش بهترین راه برای تعیین یک هدف واقع بینانه و در عین حال چالش برانگیز برای ورزشکاران و اعضای باشگاه می باشد که ورزشکاران به هر طریقی که تمایل داشته باشند با شرکت در مسابقات خود را به چالش بکشند و سطح توانایی و قدرت خود را بیازمایند.

فیتنس چلنج برای چه افرادی مناسب است ؟

فیتنس چلنج برای افرادی مناسب است که می‌خواهند:

  • به تناسب اندام برسند یا آن را حفظ کنند.
  • انگیزه خود را برای ورزش کردن افزایش دهند.
  • با افراد دیگر در یک هدف مشترک مشارکت کنند.
  • تجربه جدیدی را امتحان کنند.

فیتنس چلنج‌ها می‌توانند برای افراد در هر سطحی از تناسب اندام مناسب باشند. برخی از چالش‌ها برای مبتدیان طراحی شده‌اند، در حالی که برخی دیگر برای افراد با سطح تناسب اندام بالاتر مناسب هستند.

هنگام انتخاب یک فیتنس چلنج، مهم است که به اهداف خود و سطح تناسب اندام خود توجه کنید. همچنین، مطمئن شوید که چالشی را انتخاب کنید که برای شما جذاب و چالش‌برانگیز باشد.

در اینجا چند نمونه از انواع فیتنس چلنج‌ها آورده شده است:

  • چالش‌های کاهش وزن: این چالش‌ها معمولاً بر کاهش کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی متمرکز هستند.
  • چالش‌های تناسب اندام: این چالش‌ها بر بهبود قدرت، استقامت و انعطاف‌پذیری متمرکز هستند.
  • چالش‌های سلامتی: این چالش‌ها بر بهبود سلامت کلی فرد متمرکز هستند.

اگر به دنبال یک راه برای بهبود تناسب اندام خود هستید، یک فیتنس چلنج می‌تواند یک گزینه عالی باشد. با کمی تحقیق، می‌توانید چالشی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد و به شما کمک کند به اهداف خود برسید.

در اینجا چند نکته برای موفقیت در یک فیتنس چلنج آورده شده است:

  • اهداف واقع‌بینانه داشته باشید.
  • یک برنامه منظم داشته باشید و به آن پایبند باشید.
  • از خودتان حمایت کنید و در صورت نیاز کمک بگیرید.

با تلاش و پشتکار، می‌توانید به اهداف تناسب اندام خود برسید و از مزایای سلامتی ورزش بهره‌مند شوید.

با فیتنس چلنج به چه چیزهایی خواهید رسید؟

  • ایجاد سابقه جدید
  • تشویق اعضای باشگاه
  • تبلیغ و ترغیب اعضا برای شرکت و دعوت از دوستان
  • افزایش فروش محصولات
  • علاقه مندی بیشتر به ورزش

داوری و امتیازدهی در مسابقات فیتنس چلنج

مسابقه تک نفره این ورزش معمولا در 6 مرحله اجرامی شود و در هر مرحله تمرینات مختلفی انجام می شود که هر ورزشکار حداکثر تعداد تکرار را در بازه زمانی 2 دقیقه انجام می دهد که در این مدت ورزشکار می تواند تمرین را قطع کرده و مجددا آن را شروع کند.

هر ورزشکار از مرحله شماره 1 شروع مسابفه را شروع می کند و در پس از انجام تمرین در مرحله به مرحله بعدی میروند و این روند تا زمان به پایان رسیدن مرحله 6 انجام می دهد تا مسابقه به پایان برسد، تمامی شرکت کنندگان مراحل را به طور همزمان تغییر میدهند و با توجه به زمان انجام حرکت به مراحل بعدی می روند و به مدت 2 دقیقه استراحت کرده و خود را برای مرحله بعدی آماده می کنند.

حداکثر تعداد ورزشکارانی که به صورت همزمان در یک مرحله و با یک داور می توانند مسابقه دهند 6 ورزشکار می باشد ، داوران مسابقه اجرای صحیح را کنترل می کنند و تکرارهای انجام شده را روی یک برگه کنترلی که دارای کد شرکت کننده می باشد ثبت می نمایند. زمان کلی در هر ایستگاه ۲ دقیقه به اضافه ی ۲ دقیقه(تغییر ایستگاه). همه ی ورزشکاران تمرین بعدی را همزمان شروع می کنند.

تمامی ورزکاشکاران تمام مراحل مسابقه را انجام می دهند و باید همه آن ها به درستی انجام شود تا جزو حرکات صحیح محسوب شود در غیر اینصورت می بایست حرکت تکرار شود و برای اجرای حرکت از مقررات تعیین شده برای این منظور استفاده شود.

زمان اجرای مسابقه چالش بدنسازی

زمان کلی این مسابقه 24 دقیقه برای 6 ورزشکار می باشد (2 دقیقه جهت اجرای حرکت و 2 دقیقه برای تغییر ایستگاه و استراحت)، رقابت اصلی ورزشکاران برای حداکثر تکرار در هر مرحله می باشد که این تکرارها در برگه مربوط به هر ورزشکار ثبت می شود.

اما در مسابقات انفرادی، امتیازدهی شرکت کنندگان بر اساس تعداد مجموع تکرارها در 6 مرحله انجام می شود، ورزشکاران می بایست همیشه از نکات فنی داوران پیروی کنند و هر گونه تکرار را که داور، معتبر می داند می پذیرد.

ورزشکار باید به شروع هر تمرین احترام بگذارد و آنها را در عرض ۲ دقیقه، به اتمام برساند. می توان تکرارهای حرکت را متوقف کرد اما فراتر از این زمان، نباید انجام شود. ورزشکار در انتهای دو دقیقه، به ایستگاه بعدی ملحق می شود. زمانی که تمرینات بعدی، توسط داور اصلی که زمان سنج در اختیار دارد، اعلام می شود، تمرینات شروع می شود. در پایان ۶ ایستگاه، ورزشکار، برگه ی کنترل را با تکرارهای انجام شده در هر ایستگاه، برای امضا و ثبت رکورد به داور اصلی تحویل می دهد. در پایان ۶ ایستگاه، ورزشکار محل مسابقه را ترک می کند.

داور در چالش بدنسازی چه نقشی دارد؟

در هر مرحله یک داور و در مجموع 6 داور برای مسابقه حضور دارند که هر کدام از این داوران دارای تخت تحریر و برگه فرم و قلم برای ثبت نتایج با پوشش رسمی می باشند، هر داور تعداد تکرار صحیح هر ورزشکار را در هر مرحله با صدای بلند شمارش کرده و بر روی برگه خود یادداشت می کند.

آن حرکاتی صحیح می باشد که توسط داور شمرده می شود و حرکاتی که اشتباه باشد رد شده و باطل است و فقط تکرارهای صحیح جمع بسته می شود، داور، شروع و پایان تمرین را با پیروی از دستورات داور مرکزی (داوری که زمان سنج را در اختیار دارد و فواصل زمانی را مشخص و کنترل می کند.) داور منتظر ورود ورزشکار بعدی به ایستگاه خود است و در طول دو دقیقه استراحت و موقعیت برای شروع حرکت، با ورزشکار همراهی می کند.

نقش داور مرکزی

نقش داور مرکزی این است که سرداور مسابقه را مدیریت می کند، زمان سنج را مدیریت می کند، و به داوران دستور می دهد و در مسایل فنی با آنها همکاری می کند. او ممکن است یک داور را برای کنترل زمان های جزئی و کلی اختصاص دهد. داور مرکزی، برگه ی کنترل را از هر ورزشکار در پایان ۶ ایستگاه جمع آوری می کند. او برگه ی کنترل هر ورزشکار، زوج یا تیم را امضا می کند  و آنها را برای ضبط ارسال می کند. نقش های ورزشکار، داور و داور مرکزی در شیوه های  مختلف مسابقه های فردی یا تیم های شش نفره یکسان خواهد بود.

آیتم های فیتنس چلنج – رقابت در سطح طلایی

۱- بارفیکس دست برعکس (چانه از میله بارفیکس عبور می کند)

۲- جامپ باکس (اسکوات پرشی روی جعبه ۲۰ الی ۲۴ اینچ برای خانم ها و آقایان می باشد.

۳- آیتم Dips (دیپ بار) پا به جلو

۴- آیتم Lunges (با هالتر، راه رفتن)

وزن هالتر برای خانم ها: ۳۰ کیلوگرم

وزن هالتر برای آقایان: ۵۰ کیلوگرم

۵- آیتم V_UPS (با صفحه هالتر یا پلیت ۱۰ کیلوگرمی)

۶-آیتم Devil Press (برپی با دمبل در دو طرف دست)

وزن دمبل برای بانوان یک کیلوگرم

وزن دمبل برای آقایان یکونیم کیلوگرم

رقابت-سطح-طلایی-فیتنس-ساز

آیتم های فیتنس چلنج – مسابقات در سطح نقره ایی

۱- آیتم Push Up ( شنا روی زمین در حالی که پاها)

 مچ یا ساق روی نیمکت یا جعبه قرار می گیرند. بدن کاملا صاف خواهد بود. تکان دادن و ضربه زدن مجاز نیست.

۲- اسکوات جفرسون: هالتر را در دست گرفته میله ی هالتر بین دو پا و فرد وسط میله قرار می گیرد.

وزن هالتر برای زنان: ۴۰ کیلوگرم

وزن هالتر برای مردان: ۶۰ کیلوگرم

۳-آیتم Dips (روی نیمکت) (پا به جلو)

۴- آیتم Lunge (بدون راه رفتن، با دمبل)

وزن دمبل برای زنان: ۱۰ کیلوگرم

وزن دمبل برای آقایان: ۱۵ کیلوگرم

۵-  حرکت Sit Ups (وزنه روی سینه)

وزن صفحه یا پلیت: ۱۰ کیلوگرم برای همه ی شرکت کنندگان

۶- حرکت آسیاب بادی با کتل بل:

ورزشکار با یک دست کتل بل را در بالای سر خود قرار می دهد. تمام مدت کتل بل را در دستان خود نگه می دارد. مفصل ران خود را در جهتی که دستان خود را با کتل بل قفل کرده است می کشد. دستی را که خالی است تا مچ پای خود دراز می کند، تا ۴۵ درجه نسبت به دستی که کتل بل دارد، خم می شوند.

رد تا جایی که می تواند خم می شود، لحظه ای مکث کرده و دوباره به نقطه ی شروع باز می گردد.

رقابت سطح نقره ایی - فیتنس ساز

جمله پایانی

امید بر اینکه این مقاله برای شما مفید واقع شده و شما را به اطلاعات مورد نیازتان رسانده باشد چرا که رسالت سایت فیتنس ساز این است که در تمامی زمینه های ورزش دانش ورزشکاران کشور ایران را با جمع آوری اطلاعات دقیق و کارشناسی شده افزایش دهد.

به همین جهت موضوع فیتنس چلج جزو اطلاعاتی است که ورزشکاران زیادی تمایل دارند اطلاعات جامع و کاملی در این خصوص به دست آورند که بر آن شدیم تا این مقاله را برای شما مخاطبان عزیز گردهم آوریم.

کامیار نظمی
کامیار نظمی
مدیر سایت فیتنس ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 4 =